18. března 2013

MINISTR PICEK


U příležitosti jmenování nového ministra obrany jsme požádali o rozhovor předsedy koaličních stran...

Dosud jste byl vedením úřadu pověřen Vy. Jak hledání jeho nového šéfa vlastně probíhalo?
Petr Nečas: Nešlo o hledání v pravém slova smyslu. Ostatně, na chaos či bezvládí na rozhodujících místech už jsme zvyklí, a kdo není, ten si rychle zvykne. Umění nechat problémy vyhnívat, až nikomu nepřijdou nijak divné, to je jedna z mých nejsilnějších stránek... Hned po pravdomluvnosti.
Není ale jmenování nestraníka ukázkou jisté personální nouze? Chyběli straničtí kandidáti?
Objevili se. Ale většinou chtěli, abych při ministerstvu raději založil nějakou dozorčí radu čehokoliv nebo alespoň sbor poradců sboru poradců. Prý by to byl hned jinačí flek...
Takže opravdu žádný vážný zájemce z ODS?

Ale ano, třeba kolega Vidím. Ten mi kolikrát volal i po půlnoci, a sliboval mi za nominaci svou sbírku cínových vojáčků. Ale já jsem proti politické korupci. Navíc, představte si, že se někdo do telefonu hlásí: Vidím, slyším, přepínám... - to by ve štábu neměl žádnou autoritu.
Pochopil to nakonec. Ale s brekem.
Původně jste prohlašoval, že na ministrovi musí existovat koaliční shoda... jak jste jí dosáhl?

Jako vždy - vyváženým přístupem... jednoho ukecám do usnutí a s tou druhou se prakticky nebavím.
Neohrozí to opět kabinet? Neodejde Karolina Peake z koalice?
(hurónský smích) Něco vám prozradím - chtěl jsem se na vládě vsadit, že se tak rozhodně nestane. Ale nikdo nebyl ochoten jít do protisázky. Dokonce ani ona sama ne. Prý je kurz sto tisíc ku jedné příliš riskantní...
---
Proč jste změnil názor, a nakonec přistoupil na Nečasův návrh?
Karel Schwarzenberg: Ale ten Prcek, von není zas tak blbej kandidát, jak se zdál zprvu býti. Doporučila mi jej i Parkanová, to jest naše stranická armádní expertka, vzatá ne toliko na slovo.
Dříve jste uvedl, že "bychom byli jako Guatemala, kde je generál ministrem obrany"...
No, Kalousek mi tuhle zas ukázal ty svoje ekonomický čísílka, a musím se poněkud opraviti - ta Guatemala není tak špatný místo k žití. Eště jí možná budeme brzy záviděti. Generál negenerál.
---
Jednal s vámi premier na Ká devítce nebo na vládě o obsazení ministerstva?
Karolina Peake: Nijak zvlášť.
Jak si to máme vyložit?

Obvykle cosi ministrovi zahraničí dlouze šušká do ucha, a pokaždé, když se jen nadechnu já, zavrčí: Sklapni! Přesto je třeba uznat, že se snažil o určité kompromisy...
Jaké konkrétně?
Například navrhnul, že by generál Picek mohl být ve vládních materiálech uváděn jako Peacek. To ale pro mě není dostatečné. Mně jde totiž o principy. A jméno Karolín už přijmout nechtěl. Takže to padlo a náš zásadní nesouhlas trvá.
Byla jste razantně proti tomuto jmenování, přesto se tak stalo. Není to známka mizivé autority, kterou ve vládě máte?
To není pravda, co říkáte s tou autoritou. Dosud máme na zasedání ve Strakově akademii přístup, i když zadním vchodem. A občas tam i politicky promluvím. Pravda, musím při tom napodobit intonaci kolegyně Müllerové, a když se vše provalí, slovo mi zase vezmou...
Proč vlastně zůstáváte nadále součástí kabinetu?

Víte, už jsem to říkala tisíckrát, a tak to mám dobře naučené - Koaliční projekt má smysl! To je věta, kterou si často opakujeme i na zasedání LiDem. My tam vlastně neříkáme nic jiného. Rozložíme před sebe doklady o svých hypotékách a půjčkách, a tiše opakujeme tuto magickou formuli. Postupně zvyšujeme hlas až ke skandování z plných plic. Je to seance svého druhu. Odcházíme vždy ohromně duchovně posíleni a už se těšíme na tu další.
Není to potupná pozice?
Já bych vám odpověděla prastarým příslovím, které jsem si právě vymyslela:
I onuce mají svůj význam, když si je neberete na ples.


(* kráceno 25.3.2013. Díky PK za upozornění na chybu v textu.)

7 komentářů:





  1. Jen faktická poznámka - "Možná si vzpomenete, že jsem v devadesátých letech tuto funkci nejprve přijal s tím, že se v ní udělám nebo oddělám." - nešlo tehdy o ministerstvo obrany, ale vnitra.
    Docela by mne zajímalo, jaký je Váš pohled na případný vznik nové stran, ve které by byly osobnosti typu Dientsbier, Eliška Wágnerová ...
    Pavel Kupka Karlovy Vary

    OdpovědětVymazat
  2. Šmankote... máte pravdu. Mea culpa. To abych to přeformuloval nebo tiše spoléhal na děravou paměť či velkorysost čtenáře... :)
    Dienstbier i Wagnerová jsou lidé, kterých si vážím. Ale ohledně zakládání nových stran jsem poněkud skeptický. Už těch "nových" bylo, a většinou se ty pokusy zrovna nepovedly. Asi neexistuje mechanismus, který by zabezpečil, že ctihodné lídry neobklopí pěkná sebranka pochybných osob. Pokud to nemá být diskusní kavárenský klub pro pár příznivců, ale "masová" strana s možností něco reálně měnit. Je to bludný kruh - věřit se dá vždy jen pár lidem, a pár lidí ve vztahu k moci nic neznamená. Bohužel. Zdraví ZB.

    OdpovědětVymazat
  3. Autore, tento článek je naprosto skvělou a bezprostřední kritikou hlouposti a neschopnosti vládnoucí garnitury. Velmi vtipně napsáno. Moc dobrá a trefná satira.

    OdpovědětVymazat
  4. Zdenku, padám smíchem pod stůl. A pak se opět zvedám, protože to je vlastně pravda.

    OdpovědětVymazat
  5. Vy jste tomu dal, právě jsem v poklidu pil svou oblíbenou kávičku a teď musím pucovat monitor a přes slzy na to pořádně ani nevidím.

    OdpovědětVymazat
  6. Kouzelně napsáno, opravdu jsem se zasmál -> i když je v tom více hořké pravdy než by se zdálo :-) ... Skvělé ...

    OdpovědětVymazat
  7. rybářka, Bavor, moskyt, Minorita: Díky všem za příznivé a povzbudivé ohlasy... Z.

    OdpovědětVymazat